Mer information

Demensförbundets hemsida, där du bland annat kan läsa om hur det är att leva med demens och att vara anhörig till en person med demens. Här kan du även hitta information om referensmaterial. Framtidsfullmakt, viktigt att tänka på. Vem som kan upprätta en framtidsfullmakt. Vem får bevittna. Samt vad framtidsfullmakten omfattar och vad den inte omfattar. Här kan du även ladda ner blanketten på en pdf fil. Tänk på att när du skriver ut blanketten så ange tvåsidigt i skrivaren så att du får en blankett med fram och baksida. Här finns information om samtycke.

Kalmar kommuns Vård- och omsorgssida.

Är du orolig för någon anhörig eller närstående som du tror börjar bli dement och ser att hen behöver mer stöd och hjälp kan du gå in på denna länken och hitta kontakt till en biståndshandläggare för demenssjuka som kan se till att personen får den hjälp som krävs. Här kan du även få kontakt om någon behöver kortidsboende eller särskilt boende.

Region Kalmar Läns Demensprogram

Ett väl genomarbetat demensprogram som regionen i Kalmar Län har beslutat att arbeta efter.

Seniorval

Här kan du få information om Sveriges alla äldreboenden.

Är du ung anhörig och behöver mer information och stöd kan du läsa mera här.

Demens på filmduken.

För den som villl se film om demens eller Alzheimer finns nu fyra filmer som tar upp ämnet i olika perspektiv. Det finns både berättat från anhörigas förhållningssätt men också om att kunna se sjukdomen genom den demenssjukes ögon.

Film 1.

Falling

John Peterson bor med sin partner i södra Kalifornien när han besöks av sin kornservativa far, Willis. Hans pappa är i tidiga stadierna av demens och behöver flytta ifrån den gård där han bor helt isolerat och där John har vuxit upp. Trots Johns bästa avsikter kolliderar deras två mycket olika världar och Willis envisas med att inte ändra sin livsstil. (Se Falling på Viaplay, SF Anytime eller iTunes).

Film 2.

Relic

När mamma Edna rapporteras försvunnen från sitt förfallna hem, återvänder hennes dotter och barnbarn för att hitta henne. De finner ledtrådar om hennes tilltagande demens i huset och när Edna plötsligt dyker upp igen är hon inte sig lik. Ednas beteende blir alltmer ombytligt och de upptäcker en hemsk närvaro som hänger över hemmet och tar över Ednas sinne. (Relic finns att streama på SF Anytime).

Film 3.

The Father

Anthony närmar sig 80 år bor bekvämt i sin våning och ser ingen anledning till oro. Anne kan se hur han ofta försvinner in i sin egen värld och försöker hjälpa. Han avvisar alla de vårdgivare som Anne introducerar honom för att hon kan inge längre göra dagliga besök. Anthony börjar tillslut tvivla på sitt eget sinne, sin familj och till och med sin verklighet. (Har svensk biopremiär den 20 augusti 2021).

Film 4.

Supernova

Intim och naken berättelse om kärlek, sorg och tidig demenssjukdom. Filmen utspelar sig i fantastiska miljöer på den engelska landsbygden och de två huvudrollsinnehavarna Colin Firth och Stanley Tucci lyfter filmen tillsammans med et väl genomarbetat manus. (Har svensk biopremiär den 3 september 2021)

Dubbelklicka här för att lägga till din egen text.

Demensföreningens sponsorer 2021  är

Lions Club Kalmar