Ordförande har ordet

Kära medlemmar i demensföreningen i Kalmar!

Vår telefonrådgivning fortsätter som vanligt på

telefon  010 - 175 50 56.

Vi fortsätter även vårt samarbete med Studieförbundet
Vuxenskolan, liksom d
e lokala engagemangen i
Pensionärsrådet.

Av kostnadsskäl kommer vi i fortsättningen att skicka medlemspost via email till de medlemmar som angivit en emailadress.

Vi är tacksamma om du medlem som har email men inte meddelat oss adressen gör det!

Medlemsavgiften är 200 kronor per år och kan betalas via bankgiro eller swish.

Bankgiro 5676-9870

swish 123 076 27 99

Glöm inte att ange ditt namn och mejladress.

På vår hemsida www.demensforeningenkalmar.se lägger vi aktuell information och en hel del annat. Vi tar gärna emot tips på sådant som du tycker borde finnas där.

Årets vårutflykt med Solbussen gick till

Kristianopel där vi fick en guidning av kyrkan av

vår egen Rolf Halle. Han berättade att 1618

bestämde kung Kristian IV till att bygga en ny

kyrka. Den invigdes 1624 och fick namnet Heliga

Trefaldighetens Kyrka. Den är något mindre än

den första kyrkan. Byggd i vacker nordisk renässans-

stil med trappgaveltorn som reser sig högt över den norra korsarmen.

Unikt för kyrkan är de sneda gavlarna i öster och väster. Kyrkan är byggd med altaret mot öster men gavlarna följer gatornas riktning. Korsväggen tillkom

1838 och träden är målade av Johan Eneberg, en känd byggmästare. Trädet till höger bär Blekinge vapen och det till vänster Oskar I´s krönta

namnchiffer.

Efter detta åkte vi  vidare till  Brömsehus där fick vi en

liten guidning av ägarinnan själv samtidigt som vi åt en

god lunch.  Huset var riktigt nedgånget när de köpte det renoveringen var jättejobbig,  men nu kande stolt visa upp sitt fina

gästgiveri. De brukade ha afternoon tea och andra

tillställningar som var mycketuppskattade av gästerna och

förra säsongen hade de fler gäster än väntat.

Ute blåste det kallt och många av oss tryckte längs

husväggarna för att få lite lä och värme efter att vi hade tittat

på den vackra trädgården. Bussfärden fortsatte sen förbi  fredsstenen i Brömsebro och vidare till Bergkvara hamn för att alla skulle få se hur vackert det är där. Fikasugna stannade vi på Stufvenäs gästgiveri där det bjöds på ett riktigt kafferep. Goda kakaor och bullar så långt öga kunde se. Under hemfärden var det mycket prat och skratt.

En härlig dag den 1 maj 2023.

Eva Gustafson och styrelsen

Boktipset

Innan jag glömmer, skriven av Nina Gunke och Helene Arkhem

En modig gripande bok om hur det är att leva med Alzheimers sjukdom. I boken som är skriven av Nina Gunke vill hon berätta om sitt liv som varit fyllt av dramatik, romantik och tragik. Hon vill också berätta om stressen som gjorde henne sjuk - och om den glömska som var tecken på alzheimers sjukdom. Tecken som hon önskar att hon tagit på allvar. Förlag: the book affair. Författare Nina Gunke och Helene Arkhem, År 2022.

TRÄSSE-SKORNA skriven av Aja Bergström

Är  berättelsen om en man, en sjukdom, hans familj och det stormiga hav de tvingas ut på i samband med diagnosen alzheimer. Aja Bergstrand är född och uppvuxen i Göteborg men bor numera på ön Orust i Bohuslän. Hon har ett förflutet inom kök- och restaurangbranschen. Boken kan beställas på Demensförbundets hemsida.

Ny faktabok om demens för både anhöriga och vårdpersonal

"Detta är demens - fakta om en folksjukdom" är den första boken som presenterar de fem vanligaste demensdiagnoserna och vilka behov de olika patientgrupperna har, men också deras vikigaste kännetecken. Författaren Margareta Skog är leg. sjuksköterska med dr i omvårdnad med inriktning mot äldre och områdesansvarig tema åldrande på Karolinska Universitetssjukhuset. Förlag: Gothia Fortbildning, 2021

"Innan man vet"

Det här är en gripande självbiografisk berättelse skriven av Elisabeth O Klint. Boken handlar om hennes man Mats som drabbades av ALS och fronttallobsdemens. En skildring av en anhörigs dilemma i kärlek och sorg. Vi får följa författaren genom dagboksanteckningar som gestaltar livet när hennes man blev sjuk i två livshotande sjukdomar utan botemedel.

Boken kan beställas frå Demensförbundets butik www.demensforbundet.se/butik. Den kostar 150 kr.

När kriget är allt du minns”, skriven av Frida Johansson

Handlar om äldre flyktingpatienter som riskerar att utveckla posttraumatisk stress sent i livet och att sjukdomen då misstas för demenssjukdom och vad en demenssjukdom innebär för en traumatiserad person. De som kom från Uruguay och Chile under sjuttiotalet, Irakkriget på åttiotalet och Bosnien på nittiotalet börjar nu bli äldre. Boken handlar om hur de kan få hjälp. Ett traumaminne är inte vilket minne som helst utan handlar om fruktansvärda minnen från krig och tortyr.

Boken är skriven av traumapsykologen Frida Johansson och ges ut av Gothia Fortbildning, 2021

Unga anhöriga berättar, skriven av Christina Nemell

Heter boken som ges ut av Svenskt Demensforum, boken speglar den verlighet unga anhöriga lever i och vilka svårigheter som uppstår när en förälder drabbas av demens. Förutom intervjuer finns råd, tips, fakta och information om vart man vänder sig för att få stöd och hjälp. Boken är skriven av Christina Nemell.

Boken kostar 120 kr kan även laddas ner gratis från Demenscentrums hemsida.

Glöm allt men inte mig

Det här är en gripande bok om pappa Izzy Young legendaren som upptäckte Bob Dylan och vars Folklore Center i New York utgjorde scen för musiker och poeter. En gripande skildring av hur hårt och skoningslöst demenssjukdomen slår, Men hela tiden finns kärleken där.

Boken är skriven av dottern Philoméne Grandin och ges ut av Albert bonniers förlag eller kan beställas på Adlibris.

Lex Katarina

Om en kvinna mitt i livet vars mammas drabbas av demenssjukdom. En roman om skuld, skam och otillräcklighet. Men även vardagsglädje och försoning. Det här är den första fristående delen i serien om Katarina.

Boken är skriven av Maria Estling och kan köpas via Demensförbundet 120 kr

Vilse i verkligheten, skriven av Elisabet Kallin

Berättar om en anhörigs erfarenhet av vaskulär demens. Författaren heter Elisabet Kallin och hon berättar hur det var att leva med sin man Frank som fick sin diagnos när han var 67 år. Det börjar med att han börjar bete sig konstigt i början är det inte så farligt med konstigheterna men sen spårar tillvaron ut alltmer. Frannk var egen företagare och ansågs vara en bra chef och företagsledare. Företagandet blev svårt att klara och problemen kulminerade när en okänd person hackade företaget och började skicka ut falska fakturor.  Hustrun fick ta över och försöka reda ut det hela och numera är det hon som driver företaget. Hon börjar sin anteckningar månad för månad fram till Franks död i mars  2018 då var Frank 73 år.  Elisabet vill öka förståelsen för vad demenssjukdom är. Det finns så mycket okunskap i samhället. Till och med inom vården.

Källa: Demensforum. Boken kan beställas genom Demensförbundet och kostar 200 kr

När samtalen upphör- en bok om demens

Boken där anhöriga till personer med kognitiv svikt intervjuas. Dessa har tidigare publicerats i Demensforum. Bland de intervjuade finns även forskare och läkare inom området, liksom drottning Silvia som berättar om sin mors alzheimer.  Boken finns i bokhandeln men kan även beställas från Votum förlags hemsida volumforlag.se (2022)