Ordförande och boktips

Ordförande har ordet:

Kära medlemmar i demensföreningen i Kalmar!

Höstutflykten 2 september 2021

Nu har vi haft en härlig höstutflykt till Nyemåla i

Mönsterås. Vi besökte konstnären Bengt Johansson

på hans gård i Nyemåla. Han arbetar mest i trä men

även i metall och glas. I hans magasin fick vi se en

utställning av några av de konstverk han har gjort till

olika byggnader i Sverige. Hans trädgård var full med olika skulpturer som han hade gjort. En kopia av fotbollen som står utanför Guldfågelns arena och den kända vågformade blå bänken som jag tror alla har sett nere i Kalmar hamn vid Kalmarsalen. Efter föreläsningen hade vi en gofika i Bengts trädgård.

Sen åkte vi vidare för en guidning vid Kronobäcks klosterruin där broder Birger berättade om Johannitermunkarna som startade klostret och dess historia.

Efter en mycket intressant dragning fortsatte vi med bussen till Timmernabben där vi åt en sen lunch med kaffe och fika. Vi kom hem kl 15:30 och alla var så tacksamma och glada. Vi hade en underbar dag med 22 grader varmt och skinande sol. Kunde inte varit bättre.

Den traditionella höstföreläsningen skjuts av

coronaskäl upp till 2022..

Vi kommer att fortsätta med våra gåvopaket, i år är det södra kommundelen som blir uppvaktade.

Telefonrådgivningen fortsätter som tidigare 073 0557767.

Även vårt samarbete med Vuxenskolan.

De lokala engagemangen i Pensionärsrådet fortsätter.

Av portokostnadsskäl kommer vi i fortsättningen att skicka medlemspost via email till de medlemmar som angivit en emailadress. Vi är tacksamma om de medlemmar som har emailadress men inte angivet det informerar oss om det.

Gå in på vår hemsida www.demensforeningenkalmar.se om du har tillgång till dator, ipad eller smarttelefon. Vi lägger in aktuell info och tar gärna emot tips om vad du tycker saknas eller som borde finnas där.

Medlemsavgiften är fortfarande endast 150:- och betalas in på

Bankgiro 5676-9870 eller swisha 123 076 27 99 glöm inte att anger ditt namn.

År 2022 höjs medlemsavgiften till 200 kronor per år.

Önskar alla en underbar höst!

Eva Gustafson och styrelsen

Boktipset!

År 2021

Ny faktabok om demens för både anhöriga och vårdpersonal

"Detta är demens - fakta om en folksjukdom" är den första boken som presenterar de fem vanligaste demensdiagnoserna och vilka behov de olika patientgrupperna har, men också deras vikigaste kännetecken. Författaren Margareta Skog är leg. sjuksköterska med dr i omvårdnad med inriktning mot äldre och områdesansvarig tema åldrande på Karolinska Universitetssjukhuset. Förlag: Gothia Fortbildning

"Innan man vet"

Det här är en gripande självbiografisk berättelse skriven av Elisabeth O Klint. Boken handlar om hennes man Mats som drabbades av ALS och fronttallobsdemens. En skildring av en anhörigs dilemma i kärlek och sorg. Vi får följa författaren genom dagboksanteckningar som gestaltar livet när hennes man blev sjuk i två livshotande sjukdomar utan botemedel.

Boken kan beställas frå Demensförbundets butik www.demensforbundet.se/butik. Den kostar 150 kr.

När kriget är allt du minns”

Handlar om äldre flyktingpatienter som riskerar att utveckla posttraumatisk stress sent i livet och att sjukdomen då misstas för demenssjukdom och vad en demenssjukdom innebär för en traumatiserad person.

De som kom från Uruguay och Chile under sjuttiotalet, Irakkriget på åttiotalet och Bosnien på nittiotalet börjar nu bli äldre. Boken handlar om hur de kan få hjälp. Ett traumaminne är inte vilket minne som helst utan handlar om fruktansvärda minnen från krig och tortyr.

Boken är skriven av traumapsykologen Frida Johansson och ges ut av Gothia Fortbildning

Unga anhöriga berättar

Heter boken som ges uta av Svenskt Demensforum, boken speglar den verlighet unga anhöriga lever i och vilka svårigheter som uppstår när en förälder drabbas av demens. Förutom intervjuer finns råd, tips, fakta och information om vart man vänder sig för att få stöd och hjälp. Boken är skriven av Christina Nemell.

Boken kostar 120 kr kan även laddas ner gratis från Demenscentrums hemsida.

Glöm allt men inte mig

Det här är en gripande bok om pappa Izzy Young legendaren som upptäckte Bob Dylan och vars Folklore Center i New York utgjorde scen för musiker och poeter. En gripande skildring av hur hårt och skoningslöst demenssjukdomen slår, Men hela tiden finns kärleken där.

Boken är skriven av dottern Philoméne Grandin och ges ut av Albert bonniers förlag eller kan beställas på Adlibris.

Lex Katarina

Om en kvinna mitt i livet vars mammas drabbas av demenssjukdom. En roman om skuld, skam och otillräcklighet. Men även vardagsglädje och försoning. Det här är den första fristående delen i serien om Katarina.

Boken är skriven av Maria Estling och kan köpas via Demensförbundet 120 kr

Demensföreningens sponsorer 2021  är